Reklama na Vánoce

Už se vám ježí všechny chloupky na těle a máte chuť zakřičet, že ta komercializace Vánoc už musí skončit? Neskončí, reklama je součást Vánoc, ať chceme nebo ne. No, však ono už v tom původním příběhu stojí, že viděli hvězdu nad Betlémem a pastýřům zvěstovali novinu, že se narodil král.

Vánoční příběh je jediná chvíle, kdy lidé, co vyrůstali mimo církev, slyší křesťanskou zvěst. Naštěstí ještě pořád všichni slaví narození Ježíše, nezametl s tím děda Mráz a to, kdo dárky nosí, je ve světle toho, že ještě pořád všichni snad vědí, proč tu Vánoce jsou, vlastně docela jedno.

Asi nejznámější českou reklamou bude reklama na Kofolu, „já už ho vidím“, která je hlavně vtipná. Až 37 miliónů zhlédnutí na YouTube měl loni klip letecké společnosti WestJet, kdy lidé na letišti prozradí svá vánoční přání a při příletu jsou jim ta přání splněna. Většina vánočních reklam však nějakým způsobem ukazuje to podstatné z Vánoc, a to je láska. Mezi nejznámější reklamní spoty sice patří „Vánoce jsou tady, Coca-Colu si vychutnej…“, ale málokdo ví, že v sedmdesátkách Coca-Cola hlásala ne válku, ale lásku. Maloobchodní řetězec Sainsbury’s zase v roce 2014 překvapil reklamou o vánočním příměří z roku 1914. Britský obchodní dům John Lewis si dává záležet na své vánoční reklamní kampani natolik, že už je s předstihem očekávána, a nejednou byla ohodnocena jako nejlepší vánoční spot roku. Letos přišli s opuštěným stařečkem na Měsíci a holčičkou, která ho sleduje dalekohledem. Vyjádřeno slovy, ukaž někomu, že ho máš rád.

Nemám doma televizi a skoro se nedostanu do velkých nákupních center, tak mě to reklamní běsnění trochu míjí a není mi zatěžko se nad reklamou, která se ke mně dostane skrze počítač, třeba i rozplakat. Vánoce jsou dny, kdy i ti největší hrubiáni čekají na zázrak. Pro nás, co se snažíme šířit zvěst o životě Ježíše Krista, je to jedinečná chvíle udělat mu funkční reklamu. Církev by se neměla o svátcích zavřít do kostela, měla by jeho brány otvírat a chopit se každé příležitosti, i té reklamní. Reklama na církev? Děje se to, jsou to tedy spíš spoty neziskových organizací působících při církvích, ale vždyť i to jsme my. Církev dělá mnoho dobrého a měla by mít reklamu, alespoň o Vánocích.

Komentáře

Co na to říkáte?