Křesťanství a skaut 1. díl

Myslím si, že o tématu skautingu a jeho vztahu ke křesťanství a naopak vztahu křesťanů ke skautingu se má mluvit a psát. Proto se v tomto časopise objeví několik článků na toto téma. Tuto diskuzi otevřeme otisknutím výměny e-mailů mezi mnou a mým kamarádem, skautem Mnějéšou. Pokusíme se ukázat, co mají křesťanská společenství a skautské oddíly společného a čím by se mohly navzájem inspirovat.

Ahoj Mnějéšo,
známe se už několik let a za tu dobu jsme spolu zažili spoustu akcí, legrace a kolik kilometrů jsme už nachodili  a našich pochodech za sluncem. Když jsem Tě oslovil s tím, že bychom mohli spolu vymyslet nějaký článek, který by se zabýval skautingem a křesťanskými společenstvími, tak ses netvářil moc vesele. Snad se nám povede z toho e-mailového rozhovoru vykřesat něco užitečného.

Půjčil jsi mi příručku Tichou poštou, která představuje skauting člověku, který o něm vůbec nic neví. Moc se mi líbila a myslím, že by mohla inspirovat i mnohé křesťany. Dočetl jsem se v ní, že skauting vznikl, protože jeho zakladatelé chtěli trochu zlepšit svět. To se mi moc líbí. I křesťané tu jsou, aby byli solí země (Mt 5,13), která má tuto zemi a společnost nějakým způsobem obohacovat. Křesťané a skauti (někdy i křesťanští skauti) jsou v naší zemi menšinou. Uvědomil jsem si jednu věc, že Češi mají nechuť vůči organizovaným společenstvím, která spojuje nějaká idea. V tomto bych neviděl rozdíl mezi křesťanstvím a skautem. Dělají si různé vtipy, zesměšňují snahu o výchovu dětí nějakým směrem, přitom žijí v názorovém vakuu, které je naplňováno bulvárními nadpisy. Co si myslíš, že může nabídnout skauting naší společnosti? Proč by se měli mladí lidé scházet za nějakým účelem?

Měj se fajn a brzy odepiš.
Karel

Ahoj Kájo,
zkusím ti nastínit odpověď na první otázku (a spoustu dalších nevyslovených, ale nebude to zadarmo, zkus zapojit představivost:)). Představ si mladé dítko. Třeba 7 let. Před ním nemůžou padnout výrazy jako morálka, etika, jednání, nebo dokonce duchovno. Tedy vyslovit se samozřejmě můžou a také se vyslovují, ale co to? Onen mladý člověk nevisí na rtech, nelapá po  dechu, ale kouká po  motýlech, z okna, hraje si s čímkoliv po ruce a vůbec. Všechno, jen ne poslouchat. Určitě to vidíš. Co bys musel udělat, abys ho naučil, co chceš? Jak se bude tvoje představa chovat, když tam budou jí podobní? Co když tvoje představa pořád neposlouchá a zlobí? V takovou chvíli se skautský vedoucí nevzteká, nežádá kázeň, neobrní se trpělivostí, ale vpustí náš myšlenkový experiment k  ostatním, jemu podobným a začne si s nimi hrát. Hra je to, co baví, a kamarádi jsou to, co láká. Proč to zatrhovat?A když si u bitvy s papírovými koulemi uvědomí, že proti vedoucím musí spolupracovat.Když si u vaření jednoduchého jídla na ohni uvědomí cenu práce a když při nesmyslném úkolu nalít vodu do plechovky vzdálené dva metry procvičí fištrón, je to víc, než můžeme chtít. A ono i na ty duchovní záležitosti třeba taky dojde :).

Cíl – vychovávat dobré občany a lidi byl u nás jasný. 

Před více než sto lety se u nás rozhodlo, že učit jen tak „mimochodem“ jinou činností a k tomu vlastním příkladem může být ve výsledku efektivnější a neskutečně zábavnější. Tedy rozhodlo se, že se to zkusí. Zkoušely církve taky různé způsoby, jak předat náboženství, třebas právě mladým lidem? S tím druhým, výchovou příkladem, máš právě víc zkušeností ty, ne? Přišlo mi, že studium bible je jedno velké učení se příkladem, není-liž pravda?

No, zpátky do minulosti: Cíl – vychovávat dobré občany a lidi byl u nás jasný, metodu jsem právě popsal a za formu posloužilo to,co tenkrát letělo – hraní si na vojáky a zvědy.A tak vznikli skauti (scouts – zvědi), kteří se při tom hraní na vojáky, táboření a závodění tak nějak začali měnit v jiné lidi. A o to jde i nám, novodobým skautům, i když už zrovna nelákáme na hraní na zvědy, přestože nám to zůstalo v názvu. Navrhli jsme světu tenhle přístup a snad i nějaké ty živoucí produkty naší snahy :).Jo, a s tímhle vším je spojena spousta prapodivných slov, jako symbolický rámec, zážitková pedagogika, flow, Kolbův cyklus a další, ale to nechme našim vedoucím, jen ať se to pěkně učí. Taky u vás tyhlety výrazy frčí? Zkoušel jsi u vás něco, co se zážitkové pedagogice podobalo, nebo co jí přímo bylo? Jsem na tvou odpověď zvědavý:).

Tu další otázku, milý Karle, tu opravdu nestíhám a taky se nad ní chci trochu zamyslet, je totiž také pěkně vypečená. Sám jsem taky pár otázek položil, tak třeba příště.

Měj se!
Mnějéša

Komentáře

Co na to říkáte?