Biblické Vogue 4

To by bylo, aby ženské neměly na sebe něco extra. Ale dlužno dodat, že jejich manželé si ve zdobení a marnivosti nijak nezadali. Jistě, že něco šlo vyřešit barvením. Ale to není ještě úplně ono. K barvám se dostaneme jindy, nyní se podíváme na krasavici, jak ji popisuje prorok Ezechiel (16,10): Pak jsem tě oblékl do pestrého šatu (tedy zmíněné barvy), obul ti opánky z tachaší kůže (to je opravdu překladatelský oříšek – dost možná z tuleně!), ovinul ti pás z jemného plátna (šerpa, tedy dlouhý pruh látky, který se omotal okolo pasu a pak provlékl mezi nohama a opět zastrčil za šerpu; praktický kus oděvu umožňující rychlejší pohyb, ukrýt věci jako kapsa i jako ozdoba) a zahalil tě hedvábím (mitpachat, loktuška, kterou měla Rút (Rt 3,15), či redíd, který strhli strážci města Šalomounově milé (Pís 5,47), prostě jakýsi přehoz či šála).

Také nějaká ta ozdobička se šikne. Sponu na šatech, aby nepadaly, to má kdekdo. Tvar spínacího špendlíku se za ta tisíciletí v podstatě nezměnil. Právě tak i jeho zdobení v podobě nějaké brože. Poslechněme si proroka Izajáše (3,18-23), co všechno v soudný den Hospodin sebere dcerám sijónským: okrasné nákotníky (ozdoba z mosazi, zlata, stříbra, železa, skla či slonoviny, při koketní cupitavé chůzi to cinkalo; to časem nestačilo, tak přibyly kamínky a nakonec i zvonečky, aby to jó stálo za to), náčelky a půlměsíčky (ozdoby čela a skrání, půlměsíčkové doplňky se také věšely na náhrdelníky), náušnice (ty ovšem nosili i muži; egyptské měly i 5 cm v průměru, jindy byly doplněné drahokamem), náramky (na zápěstí i předloktí, opět i pro muže; vyráběly se z bronzu, železa, stříbra, zlata, ale třeba i ze skla a bývaly bohatě zdobené) a závojíčky (zakrývající obličej; u mužů doloženo jen u Mojžíše, když sestupoval od Hospodina; byly připnuté na  čelenky a řetízky (ty se nosily na rukou, na nohou i na krku), stužky (drobné do vlasů, dlouhé přes prsa; ozdobené korálky ze skla či kovu), talismany a amulety, (doslova čteme „domy
duše“, což by mohly být nádobky s  parfémem a „ozdobné šumící mušle“ – šperk, ale „šeptání“ mušle zároveň sloužilo jako kontakt s božstvy), prsteny (oblíbené i u mužů) a nosní kroužky (ten muži nejspíš nenosili, ale někdy jen z kontextu odhadujeme, jestli jde o nosní kroužek, či náušnici – pojmy se překrývají; kroužky měly i přes 7 cm v průměru a ještě se na ně navěšovaly další šperky; překrývaly tak ústa, bylo je proto na jídlo potřeba sundat), slavnostní roucha a přehozy (muž by podotkl: prostě pořád stejné hadry, kterých je plná skříň, jen jinak barevné či s delším střapečkem na rohu), šátky (na hlavu i na zápěstí) a váčky (pověšené na krk či na opasek), zrcátka i košilky, turbany a řízy… 

Překladatelé jen těžko hledají pojmy, kterými vyjádřit o co šlo, protože výrazy se často překrývají. Jen se podívejme, jak se s tímto místem poprali:

B21…řetízky na kotnících, čelenky, náhrdelníky, přívěsky, náramky, roušky, turbany, stužky, šerpy, voňavky, talismany, prsteny, nosní kroužky, róby, převlečníky, pláštěnky, taštičky, kraječky, košilky, šátky i přehozy. 

ČSP…ozdobné nánožníky, čelenky a půlměsíčky, náušnice, náramky a závoje, klobouky, řetízky a pentle, nádobky vůní a amulety, prsteny a nosní kroužky, róby a pláště, plachetkya vaky, zrcadla a košilky, turbany a řízy.

Bible Kralická…paučníky a halže, jablka zlatá a spinadla   čepce, biréty a zápony, tkanice, punty a náušnice, prsteny a náčelníky, proměnná roucha, i plášťky, i roušky,i vačky, i zrcadla, i čechlíky, i věnce, i šlojíře.

Komentáře

Co na to říkáte?