Prázdniny končí – nebo začínají?!

Je to tak trošku jen hraní si se slovíčky, ale docela zajímavé – jak vzniklo slovo „škola“? Řecké slovo „scholé“ znamená doslova „prázdno“. Jeho opakem je ascholia – zaneprázdněnost. Když člověk nebyl zaneprázdněný, když nemusel pracovat, tak měl volno, prázdno, prázdniny… A těch konečně mohl využívat k tomu, aby studoval. Nebyl zaneprázdněn tím nekonečným shonem pozemských starostí a mohl se věnovat povznášení své duše. Získávat nové informace. Učit se nové věci. Seznamovat se s taji poznání. Aristoteles popsal scholé jako „rozjímání nad světem“.

Musí jít o něco víc, než jen o praktický nácvik toho, jak si získat obživu. Tak to chápal i J. A. Komenský. I podle něj nejde ve škole jen o to, naučit člověka věci nezbytné k obživě, ale zušlechťovat jeho lidství. Narážel – ještě o staletí později lidé ze zemědělství odmítali pouštět svoje děti „flákat se do školy“, protože bylo potřeba jejich práce na polích.

Jde–li ale jen o praktické věci pro obživu, to by škola nebyla „scholé“, to by nebyla časem zvláštním, odděleným od pracovního kvaltování. Když už člověk jde do školy, má si tříbit mysl něčím vznešenějším než tím, co se na něj valí od rána do večera. Proto byla řecká škola místem diskusí, přemýšlení, prací s argumenty. Ti, kteří si mohli dovolit „scholé“, „prázdniny“, tak to byli ti, kdo si někde mezi starostmi a radostmi běžného života mohli nalézt čas, který věnovali něčemu zvláštnímu. Vzácnému a většině lidí nedostupnému. Ve scholé se jim otevíral čas pro dosahování duševního blaha.

Až se ale ve škole budete učit věci, o kterých vás napadne „Kdy toto použiji v praxi“ a fakt vás nenapadne vůbec nic, radujte se. Možná právě v tu chvíli prožíváte tu nejvlastnější školu – scholé – prázdniny.

Komentáře

Co na to říkáte?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.