Sociální papež

Ve Vatikánu se sešel papež František s Alexisem Tsiprasem, předsedou řecké Koalice radikální levice. Vyvolalo to velkou pozornost a vatikánští činitelé, například jeho tiskový mluvčí Federico Lombardi, jako už několikrát dřív, se pokoušeli papežův čin vyložit proti jeho smyslu a odebrat mu politický význam.
Římskou církev známe z našeho českého a středoevropského prostředí jako náboženskou instituci, která byla v této zemi násilně nastolená, která byla duchovním ramenem cizí moci, která nás ovládala, pamatujeme ji jako záštitu feudální moci nad poddanými a později jako ochránkyni bohatých a mocných. I dnes se její vedení bratříčkuje s představiteli mamonu a opovržlivě se vyjadřuje o chudých, kteří se občansky přičiňují o nastolení spravedlivější společnosti.
Některé další církvi v tom římské církvi sekundují. Nechali se uplatit stamiliony korun, které tato církev v podobě zákona o takzvaném vyrovnání s církvemi zařídila jako dar státu pro nahodilý výběr původně 17, dnes 16 „nekatolických“ církví.
Římská církev byla v mnoha ohledech konzervativní, ale od devadesátých let 19. století se začala zajímat o osud pracujících. Papež Lev XIII. byl nazván papežem pracujících a mluvil o potřebě odproletarizování proletariátu. Papež Pius XI. v jednom ze svých dokumentů důrazně připomíná a píše: …Avšak nesmírné množství proletářů na jedné straně a na druhé nesmírné jmění poměrně malé skupiny úžasných boháčů je dost spolehlivým důkazem, že pozemské statky, které jsou v našem věku takzvané „industrializace“ v tak hojné míře vyráběny, nejsou rozdělovány spravedlivě a že různé třídy lidstva na nich nemají takový podíl, jaký by mít měly.
Papež František přišel do Říma z Argentiny. V celé Latinské Americe se rozpor mezi kapitálem a prací projevuje dramaticky. V těchto zemích je bída v Evropě sotva představitelná. Křesťané tam spojili síly s těmi, kdo se snažili o sociální reformu z jiných motivů, než je křesťanská víra. Společně dosáhli změny. Ve Venezuele, Bolívii, Guatemalo, Nicaragui, Chile a papežově rodné Argentině vládnou proreformní politické síly.
Papež František za rok a půl své dosavadní služby krok za krokem vrací římskou církev do společenství křesťanských církví. Nechce církev pohodlnou, bohatou, do sebe zahleděnou. Podporuje model církve spíše chudé a sloužící, církve, která nezůstává uzavřená v sobě a sebeobdivná, ale vychází do nepohody, nebojí se ušpinit se mezi těmi, kteří potřebují její službu. Taková církev má sloužit a ne vládnout.
Papež systematicky vyjadřuje své pojetí sociální etiky v apoštolské exhortaci (čili textu určeném k výzvě a povzbuzení), která dostala latinský název Evangelii gaudium, čili Radost evangelia. Říká tam mimo jiné: Nemůžeme už důvěřovat ve slepé síly a v neviditelnou ruku trhu. Růst spravedlnosti vyžaduje něco víc než ekonomický růst, třebaže jej předpokládá, vyžaduje rozhodnutí, programy, mechanismy a specifické procesy zaměřené na lepší distribuci příjmů, na vytváření pracovních příležitostí, integrální podporu chudých, která bude přesahovat pouhé sociální zabezpečení. Jsem dalek návrhů nějakého nezodpovědného populismu, ale ekonomie se už nemůže utíkat k opatřením, která podávají nový jed, jako když se chce zvýšit rentabilita omezováním trhu práce, což vede k dalšímu vyřazování lidí.
Františkovy výzvy nejsou jen prázdnými slovy. Za slovy jsou i postoje a činy. Jeho životní styl se podle možnosti rozešel s modelem prosazovaným po staletí, kdy papežové žili v pohodlí, opečováni obsáhlým personálem. Neubytoval se ve velikém bytě v apoštolském paláci nad svatopetrským náměstím a obývá dva pokoje (pracovnu a ložnici) v domě sv. Marty, kde bydlí lidé, kteří jsou služebně na návštěvě Vatikánu. Stravuje se společně s nimi. Nesedí na honosném trůnu, nepoužívá luxusní ošacení, na které si potrpěl papež Benedikt XVI.
Nynější papež by mohl být inspirací pro tu polovinu křesťanů, kteří mu nejsou podřízeni. Ti se mohou zcela svobodně zaposlouchat do jeho poselství, přemýšlet o naléhavosti jeho významu. Mohli by se připojit k papežovu úsilí o církev prostou a sloužící.

autor: Ivan Štampach

Komentáře

Co na to říkáte?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.