KAFKA/JAROMÍR 99/MAIROWITZ: ZÁMEK

KAFKA_1Minulost neexistuje. K. se vynoří na začátku (příběhu/vesnice) jakoby odnikud. Kdo je, nebo lépe: kým je onen záhadný cestující, skrývající se pod jedním písmenem s tečkou? Zdá se, že do bezejmenné vesnice vstupuje autor sám, redukovaný na pouhé jedno písmeno. Nic víc z něj nezbylo. Ani z nás – z našich představ a iluzí o kráse světa – moc nezbude, rozhodneme-li vydat po jeho stopách…

Scenárista této publikace nezabrousil do vod Kafkových románů poprvé. Naopak, dalo by se říci, že je v nich jako doma. Do češtiny vychází již jeho druhá adaptace Kafkova románu. Tou první byl Proces (BB art ve spolupráci s CREW, 2009). Možnou námitku, že takhle dlouhý román do krátké formy komiksu nelze vtěsnat, je nutno odmítnout. Mairowitz s úžasným citem zkušeného scenáristy vytahuje z Kafkova přívalu slov právě ty fragmenty a sekvence, skrze něž se podivným způsobem zhmotňuje Zámek (v čele s přednostou kanceláře herr Klammem). Zámek přízračný a zdánlivě absentující (stejně jako jeho přednosta Klamm) nabývá podoby skrze slova a deformované rozhovory. Jakoby každé z řečených slov v každém dialogu v ději muselo k němu nutně odkazovat a vždy být pronášeno v jeho stínu.

Právě stálá ne-přítomnost a ne-dosažitelnost Zámku je to, co nakonec ve čtenáři vyvolává sílící pocit děsu na hranici absurdní grotesky. Kontrastní kresba Jaromíra 99, charakteristická svými výraznými konturami a zdánlivě jednoduchou linií, naprosto vystihuje šedou neurčitost kafkovského světa, kde bílý sníh pokrývá vše bez milosti a za tmavými okny černých domů se pohybují zamračení a nepřístupní obyvatelé vesnice. Kafkovu Zámku pak výrazné obrysy naprosto chybí, na obzoru vesnice se možná tyčí nejasná silueta, ale Zámek se spíše než na obzoru tyčí jako zeď okolo každého občana vesnice a jeho silueta spíše než na kopci je vidět mezi pokřivenými a naprosto deformovanými vztahy ve vesnici. Zámek se tak v přízračném šeru sebepožírajícího šílenství zviditelňuje a zpřítomňuje skrze každého, koho K. na své pouti vesnicí osloví. S podobnou atmosférou, co si pamatuji, jsem setkal pouze při četbě Deníku nalezeného ve vaně polského spisovatele Stanislava Lema; na rozdíl od Zámku Deník však svou grafickou podobu ještě nenalezl.

Skrze vše výše řečené se nám otevírá otázka, jak Kafku vlastně číst?

Je známo, že Kafka se při předčítání jednoho svého románu hlasitě smál. Tak vzpomíná jeho dobrý přítel Jiří Langer. Jak Kafku číst? Jedná se o absurdní humor, symbolické drama, horror/thriller, nebo snad románové podobenství? Nevím… Číst Kafku v komiksu však lze. A to velmi dobře. Kafkova veliká imaginace nacházející se ve slovech má ve své komiksové adaptaci možnost promlouvat právě nejen slovy, ale i skrze symboliku černobílé (resp. černo-šedo-bílé) kresby Jaromíra 99.

kafka_bandDodatek: paralelně k románu vzniká hudební projekt Kafka band, který v lednu dokončil nahrávání své desky, která vzniká přímo ze stránek románu. Křest desky proběhl 14. února. Hraná hudba se tu mísí se zpěvem a recitálem německého originálu – a toto spojení funguje výtečně. Kdo zná trochu Priessnitz, tak ví, že pochmurná a temná atmosféra je kapela blízká. Jaromír 99 zpívá, Rudiš čte a recituje Kafkovy texty z románu Zámek. Do kapely pozvali hudebníky ze skupin Umakart, Priessnitz, Tata Bojs a Lesní zvěř. Na kytaru hraje Dušan Neuwerth, na baskytaru a mandolínu a.m.almela, na klavír a klávesy Jiří Hradil a na bicí a perkuse Zdeněk Jurčík a Tomáš Neuwerth. „Máme dva bubeníky, protože v hudbě i v literatuře je správný rytmus prostě důležitý,“ podotkl Rudiš s tím, že v temném milostném duetu Grab (Hrob) hostuje německá punková zpěvačka Christine Rahnová. Původní román tak dostává další pozoruhodný rozměr. Nicméně temná stránka však není jedniná, kterou lze u Kafky (a v komiksové adaptaci jeho románu) najít. “Kafka je brán často jako hodně temný autor, ale my se snažíme tohle klišé trochu nalomit. V Zámku je i hodně skrytého černého a absurdního humoru. Ten se přenesl i do některých skladeb,” říká Rudiš.

Komentáře

Co na to říkáte?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.