Polodrahokamy pro štěstí

Mně se líbí, že Mrázek ve výkladu Matoušova evangelia překládá výraz „dobré skutky“ z Mt 5,16 zároveň jako „krásné skutky“. Za příklad dává ženu, která pomazala Ježíše vzácným olejem v Betanii; „… a všem to v první chvíli připadalo nesmyslné. Krásný čin je možná spíš něco nečekaného než zákonického.“ Líbí se mi Máša, která na jednom lesním výletě, kde jsme se téměř k nesnesení vztekali nad různými poklesky farářů, položila před nás krepový květ. Onen dobrý skutek si budu pamatovat do smrti. Mimoto se mi líbí, když nějaký farář daruje bezdomovcovi koláč se slovy: „Koláče rozdávám rád.“ Avantgardní umělecký nápad umístit do telefonních budek do prostoru, kde se vracejí drobné, polodrahokamy pro štěstí, aby je feťáci, hledající drobné, nacházeli, a jejich zlomená lidská důstojnost se tím navracela, je sám o sobě mdlý, ale může se stát podobenstvím pro vztahový život obecně. Navíc vyplácáváme energii většinou v mnohem banálnějších situacích, než bývá příprava na ukřižování nejbližšího Krista; žena v Betanii intervenovala v krizové situaci s imaginací Amélie z Montmartru však právě tehdy! Křesťanský životní styl jistě nemá být pouze negací negace. Jestliže z našeho břicha plynou ty proudy vody živé, co si s tím vůbec počneme?!

Komentáře

Co na to říkáte?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.